Diarré og opkast

Mange hunde har af og til tynd mave, ligesom de fleste hunde af og til kaster op. Spørgsmålet er: hvornår skal du reagere og hvornår skal du og din hund forbi dyrlægen?

Ring til os, når:

• Når din hund er mere stille i forhold til normalt, og du synes dens almenbefindende ikke er godt
  • Når der er opkast flere gange på en dag, eller flere dage i træk
  • Hvis der er blod i opkast
  • Hvis der er diarré ud over en dag, eller hvis afføringen er sort eller indeholder rødt blod
  • Hvis din hund ikke drikker vand, eller drikker vand og kaster det op

OBS! Har du en hvalp, er det vigtigt at den bliver behandlet hurtigt, da hvalpe dårligt tåler væskemangel. Heldigvis bliver de ofte lige så hurtigt raske som de er blevet syge

Årsager til sygdom:

• Bakterier og virus: ses ofte som sommeren, og kan opstå som lokale epidemier, da hundenes afføring kan ligge i miljøet og smitte andre hunde, som jo gerne lugter til det.
  • Parasitter
  • Fordærvet foder, eller spisning af rådne ting som din hund finder i naturen
  • Foderskift for hurtigt
  • Anden sygdom som har opkast eller diarre som et af symptomerne.

Behandling:

• Hvis din hund har det fint, og har haft diarre en enkelt gang, behøver du måske ikke gøre noget, ud over at holde øje med om det fortsætter.
  • Er der opkast en gang så giv maven ro ved at fjerne mad og vand i 12 timer. Giv derefter små mængder vand hver time. Kommer der opkast, så kontakt din dyrlæge.
  • Er der diarre, så fjern foderet i 12 timer, giv eventuelt zoolac, pro-kolin eller lignende som stabiliserer tarmen. Derefter kan du give skånekost de kommende dage: diætfoder fra dyrlægen er særligt egnet, ellers er kogt ris og magert kød et gammelt husgeråd.
  • Er din hund det dårligt eller fortsætter opkast eller diarre, så vil din dyrlæge give støttende behandling. Det afhænger af symptomer og forventet årsag, og ofte er det væske i drop, midler mod opkast og diarre